Monday, January 4, 2010

HIJRAH UNTUK APA?

Alhamdulillah, dengan limpah kurnia Allah SWT, ketika ini aku masih mampu duduk di hadapan komputer pribadiku ini untuk meneruskan penulisan seterusnya. Semuga Allah menunjuki diri ku ini kepada cahayaNya. Amin.


Baru sahaja melintasi tahun baru, samada tahun Hijrah atau tahun Masehi. Pelbagai aturcara dilaksanakan di dalam usaha sambutan kedua2 tahun baru ini cuma mungkin saja cara yang agak berbeda. Sememangnya, Islam yang penuh dengan cahaya itu amat berbeda dengan jahiliah yang dipenuhi dengan kegelapan.


"Allah pelindung (wali) orang yang beriman, Dia mengeluarkan mereka dari kegelapan kepada cahaya yang terang dan orang-orang yang kafir itu pula, pelindung (wali) mereka adalah syaitan (thoghut), dia (syaitan itu) mengeluarkan mereka (yang dilindunginya) daripada cahaya kepada kegelapan, mereka itu (orang-orang yang mengambil syaitan sebagai pelindung mereka) akan kekal di dalam neraka untuk selama-lamanya" - Surah Al Baqarah ayat 257


Setiap kali kita menyambut "Maal Hijrah", maka kitapun disogokkan dengan pelbagai aturcara dan program-program samada Forum, Diskusi, Ceramah dan sebagainya yang seumpama itu. Sesudah berakhirnya, kita mulai kembali mengikuti cara hidup kita seperti yang sebelumnya. Kita tidak sedikit pun berubah dari sebelum dan selepas? Jadi apa gunanya kita diperingatkan dengan kedatangan tahun baru ini?


No comments:

Post a Comment